Saturday, December 31, 2011

last day in 2011

Bismillahiramalnirahim,,,,,
akhirnya,,,smpi jgak pd at the end of 2011..
tlalu byk yg blaku pd taun ni,,,,suka duka,,,
smpi2 cmni jdyer,,,,,
tp,,ak xmnyesali pe yg tjd,,,
ssguhyer,,,ALLAH lg mgthui pe yg terbak utk hmbaNYA...
stiap yg blaku ad pgajarannya,,,
kt yg msih idup ni,,,amk pgjaran,,,
dn blajar dr pgalaman,,,,
hrapyer,,,taun bru eng ni,,akn wat ak ag tbah,,,
lg cekal,,,malah lg kuat utk hadapi idup2 yg mndtg,,,
amiin...
Baca Seterusnya

Thursday, December 29, 2011

sorry n thanx...

smlm,,,ak kuar ngan die,,prasaan tu dh xsme,,,tp,,ati ak msh kuat sygkan die,,,bkali2 ak ngelak bertembung mte ngan die,,tp,,susah,,, prasaan ak tggu dgn rnnungan mte die,,,mte yer yg kuyu... 1/2 day ak spent ngan die sdah ckup tuk mmbuat ak bhgia... tp,,last2,,,ak ngs gak sbb die,,sbb sim je pn,,huhuhu tp,, sdri pn kurg psti pe mkne air mte ni,,,tp,,prasaan ak tnang... tdklah mngis dlm kgelisahan cm dlu,,,



wlupn kmi tiada ape2,,,tp,,ak msh lyn die cm tu,,n die pn sme,, rnungan mte die mnnujukkan ssuatu,,,tp,ap die,,ak pn kurg psti... de yg tdik d ati pe yg mgki die ingin ktekan,,,tp,,ak,, ntahlah,,,smeda mhu pcye kte ati ni... @ pn tdk,,ak tau kmi xkn bsme kmbali krne kmi sme2 tkt,,,, tkt tuk mmbina hbgn cple,,,tp,,syg ak msih untuk dia,,

mgkn org kte ak bdoh,,,msh de prasaan pd die,,tp,,ak xksh... sbb,,stiap ksh cinte ssorg tu bbza,,,tiada yg sme jlsn cteryer..mgkin,, sbbbb ak tlalu lme dgn dia....bkwan dn jgak bcple dgn die... prasaan die,,prngai die,,rnungan mte die,,hnye ak yg fhm,,, cme,,ak xdpt bce ati n fkiran die jer,,,tp,,ak leh fhm,, if de smetng xkne pd die,,,knpe??ntahlah,,,huhuhu ak sdri pn tiada jwpn utk itu,,,

n for this mornig,,,skli lg ak mngis,,,dgn pe yg die wat utk ak,, tlalu cpatkah ak tsntuh dgn pe yg die wat,,,dgn pmberian die lg,, awak,,,ALLAH nk uji ati kt berdua ke??? npe awk susah2 tuk sy,,,what ever reason,,, sy nk ckp terima kasih awk,,,sbb wat sy dhrgei,,,, terima kasih awk,,, ;-)
Baca Seterusnya

Tuesday, December 27, 2011

i'm soryy..


i'm sorry for what i'm have said earlier to u,,,
i know,,that i don't have the right to know where u're all the times,,
at that time,brulah dri ini teringat,,,yg ak ngan dia dh xde pe2,,
maafkan saya,,,mgkin ksar,,tp tu yg benar,,,
maaf sbb masih ambl brat pd awk,,,
maaf sbb masih care pd awk,,,
maaaf awk,,,,
maaf....
Baca Seterusnya

Monday, December 26, 2011

hidup ibarat roda

Hidup ini ibarat roda. Adakalanya kita gembira, dan adakalanya kita bersedih. Bila kesedihan melanda, hati mula terasa pedih, semangat mula terpadam sedikit demi sedikit. Tiada lagi keghairahan untuk melakukan kerja. Tiada lagi kekuatan untuk meneruskan kehidupan. Tiada lagi senyuman yang terpancar di wajah. Semuanya tampak suram. Tiba-tiba dunia menjadi gelap. Sangat-sangat gelap untuk kita.

Jangan bersedih, duhai hati....
Setiap musibah itu datangnya daripada Allah swt. Hakikatnya, Allah swt tidak mendatangkan musibah itu kerana Dia zalim kepada kita. Akan tetapi, Allah swt berikan kita sesuatu musibah kerana Dia CINTAkan kita. Dikatakan bahawa, Allah swt kasih kepada seorang manusia, 70 kali ganda melebihi daripada kasihnya seorang ibu kepada anaknya. Seandainya benar Allah swt kasih dan sayang kepada kita, sudah tentu di sebalik setiap musibah, ada tersimpan satu hikmah. Tiada siapa yang mengetahuinya, melainkan Allah swt. Namun apa yang pasti, setiap hikmah itu sangat berkait rapat dengan dasar CINTA Nya terhadap kita. Dan di antara hikmah-hikmahnya adalah.....



Hikmah #1: Allah swt sangat rindu pada kita. Dan Dia mahu kita lebih dekat denganNya.

Adakalanya kita ter”lemas” dengan urusan dunia. Kesibukan menyebabkan kita lalai daripada mengingatiNya. Solat kita penuh dengan dunia. Zikir kita penuh dengan dunia. Sedekah kita juga kerana dunia. Sehingga tiada saat, terdetik di dalam hati kita untuk mengingatiNya. Kalau ada pun, hanya sedikit sahaja..Sehingga boleh dibilang dengan jari jemari sahaja.
Kerana Allah swt sangat SAYANG pada kita, kerana Allah swt sangat CINTA kepada kita, maka Dia tidak sanggup melihat kita terus lemas di dalam dunia. Lantas, dengan kasih sayangNya, Dia terus menarik kita. Bukan untuk merosakkan kita, tetapi untuk menyelamatkan kita.
Salah satu caranya ialah, dengan memberikan kita musibah. Apabila ditimpa musibah, kebiasaannya, manusia akan mula mengingati Allah swt. Manusia akan cuba mencari peluang agar selalu dekat denganNya. Manusia akan mula menambahkan doanya. Manusia akan mula menambahkan amalnya. Solatnya tidak lagi leka..Zikirnya tidak lagi leka..Khusyu’ dan khudu’ mula menemani dalam setiap ibadahnya.
Sungguh..Inilah yang Allah swt mahukan. Dia sangat rindu mendengar suara hambaNya. Kerana Dia sangat suka mendengar zikir hambaNya, Dia sangat suka mendengar bacaan Al Quran daripada hambaNya. Dia juga sangat suka apabila hambanya menadahkan tangan di dalam tahajudnya, meminta-minta, merintih, merayu, dan menangis di hadapanNya.

Hikmah #2: Allah swt ingin menghapuskan dosa-dosa kita.

Allah swt itu jauh sekali daripada sifat zalim. Allah swt tidak pernah akan menzalimi hamba-hamba yang dicintaiNya. Sedangkan, manusia lah yang menzalimi dirinya sendiri. Manusia menzalimi dirinya sendiri dengan mengingkari perintah-perintah Allah swt. Allah swt perintahkan solat, bukan kerana mahu membebankan manusia. Sedangkan Allah swt memerintahkan solat kerana CINTANya pada manusia. Allah swt perintahkan agar kita menutup aurat, juga kerana Dia cintakan kita. Allah swt perintahkan kita menjaga batas pergaulan lelaki dan wanita, juga kerana cintaNya pada kita.
Setiap syariat Allah swt itu adalah kerana cintaNya Dia pada kita. Apabila setiap syariat diikuti, ia akan membuahkan hasil dan manfaatnya untuk manusia. Apabila seorang wanita menjaga auratnya, maka dia tidak akan menjadi punca yang menaikkan nafsu berahi lelaki, dan dia juga akan terselamat daripada zina . Apabila seorang lelaki menundukkan pandangannya pada wanita dan wanita juga membuat perkara yang sama, maka tidak akan ada suami atau isteri yang curang kepada pasangannya.

Apabila manusia mula meninggalkan syariat, maka dia akan menzalimi dirinya sendiri dan orang lain. Adakalanya, kita tidak perasan akan perkara-perkara ini. Maka, Allah swt berikan kita sedikit musibah, agar kita kembali muhasabah diri dan membuat koreksi atas setiap kesilapan kita. Perbanyakkanlah taubat dan istighfar, agar Allah swt menjadikan musibah ini sebagai kaffarah kepada dosa-dosa kita. Harapan kita semoga, bila dosa-dosa ini sudah terampun sebelum kita mati, maka di akhirat nanti ia tidak akan disebut lagi di mahkamah ahkamul haakimin.

Hikmah #3: Allah swt ingin menambahkan pahala kita

Dalam sebuah hadis Rasulullah saw bersabda:
Dari Abu Umamah r.a meriwayatkan bahawa, Rasulullah saw ketika meriwayatkan satu hadis Qudsi telah bersabda; “Wahai anak Adam! Jika engkau terus bersabar (bilamana hilangnya sesuatu daripada dirimu) dan engkau harapkan pahala, maka Aku tidak rela membalasimu dengan balasan yang lebih rendah daripada syurga.”(HR Ibnu Majah)
Kasihnya Allah swt kepada kita. Jika kita dapat bersabar dengan musibah yang diberikan olehnya, maka Allah swt akan mengganjari kita dengan SYURGA! MasyaAllah!!!

Pelajarilah sabar daripada kisah Nabi Ayyub a.s. Allah swt telah matikan anak-anaknya..tetapi baginda masih bersabar. Allah swt telah hancurkan harta bendanya..namun baginda masih bersabar. Allah swt telah uji dengan penyakit..tetapi baginda masih boleh bersabar. Allah swt uji dengan kejian dan cemuhan masyarakat, tetapi baginda masih bersabar. Dan akhir sekali, isteri yang dicintainya juga turut pergi meninggalkannya..tetapi baginda masih lagi bersabar.
Namun, kerana kesabaran baginda, selepas daripada semua musibah itu, Allah swt telah mengurniakannya harta yang melimpah ruah. Allah swt telah memberikan anak-anak yang ramai dan isteri yang solehah. Nabi Ayub a.s telah membuktikan CINTAnya kepada Allah swt. Dalam keadaan susah mahupun senang, baginda tetap setia dengan CINTAnya kepada Allah swt.

Jika hendak dibandingkan musibah yang Allah swt berikan kepada kita dengan musibah yang Allah berikan kepada Nabi Ayub a.s, apalah sangat musibah yang sedang kita alami. Seharusnya, musibah ini akan membuatkan kita lebih sedar akan CINTAnya Allah swt kepada kita dan kita sebagai hambaNya, lebih-lebih lagi wajib mencintaiNya.

Hikmah #4: Allah swt ingin meningkatkan iman kita kepadaNya

Iman itu adalah yakin. Yakin dengan sepenuh hati bahawa hanyalah Allah swt Tuhan yang layak disembah. Yakin dengan sepenuh hati bahawa hanya Allah swt tempat meminta pertolongan. Sebagaimana yang sering kita baca di dalam solat kita;
Engkaulah sahaja (Ya Allah) Yang Kami sembah dan kepada Engkaulah sahaja kami memohon pertolongan. (Surah Al Fatihah: 5)
Seandainya kita benar-benar yakin dengan janji-janji pertolongan Allah swt, apabila ditimpa sebarang musibah, maka kita akan meningkatkan usaha untuk beramal dengan amalan-amalan yang ada janji-janji Allah.
Seperti dengan solat, Allah swt janjikan pertolongan (Al Baqarah:45). Orang yang bersolat tidak akan menjadi orang yang berdukacita (Al Baqarah:277). Dengan menjaga solat, Allah swt janjikan kemurahan rezeki (Taha:132). Dengan khusyu dalam solat, Allah janjikan kejayaan.(Al Mukminun:1-2)

Apabila ditimpa musibah, dekatkanlah diri dengan Allah swt sebanyak mungkin. Banyakkan istighfar. Usahakan agar solat dikerjakan dengan penuh khusyu’ dan khudu’. Banyakkan berzikir kerana dengan mengingati Allah hati akan jadi tenang. Berzikirlah dengan penuh tawajuh dan sungguh-sungguh, nescaya Allah swt akan memberikan kekuatan kepada hati. Dan yang terakhir sekali, banyakkanlah berdoa. Terutamanya, pada waktu-waktu doa paling mustajab seperti di bahagian akhir malam. InsyaAllah, sedikit demi sedikit, Allah swt akan tunjukkan jalan keluar dan selesaikan masalah tersebut.

Apabila seorang mukmin mengaku bahawa dia beriman kepada Allah swt, maka pasti dan pasti imannya akan diuji. Dan apabila seorang mukmin BERJAYA melepasi ujian tersebut, maka Allah swt akan naikkan darjatnya. Imannya akan meningkat. Yakinnya pada janji-janji Allah swt akan meningkat. Justeru, amalnya juga akan turut meningkat. Dan Allah swt yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang akan menzahirkan kenikmatannnya yang mencurah-curah. Allah swt akan berikan kepadanya nikmat ketenangan dan kebahagian yang lebih indah daripada kehidupan sebelum musibah tadi.
“Oleh itu, maka (tetapkanlah kepercayaanmu) bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan,(Sekali lagi ditegaskan): Bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan” (Al Insyirah: 5-6)
MasyaAllah! Indahnya CINTA Allah swt…Kita makhluk yang sangat lemah, sangat tidak mengerti apakah hikmah di sebalik setiap musibah. Hanya Allah swt sahaja yang Maha Mengetahuinya. Hakikatnya, Allah swt sentiasa menentukan apa yang TERBAIK buat kita kerana Dia sangat-sangat CINTA pada kita…
Baca Seterusnya

Sunday, December 25, 2011

finally

alhamdulillah...
akhirnya keputusan telah dbuat....
npe ak cm xde pe2 prasaan yer??
tp,tulah,,,air mte ini mglir jgak dgn kputusanya...
tp,,ak redha...dgn apa yg tjd...
...................................
i'm speechless...

Baca Seterusnya

Sunday, December 18, 2011

assignment yg byk!!!!! waaaa,,,sumeyer nk kne present senin ni,,,

wah,,,rinduyer ngan orang2 kat rumah,,,sebulan dh xblik rumah,,
tp,,blek nnti ak nk wat pe yer??pe ag,,,njoy2 kn dri smtre blum final,,huhuhu
tp,xdelah njoy pn,,,kne stdy,,hnye dgn stdy je ak mmpu kuat...
skrg pn still xtdo2 ag sbb wat assgnment,,, huhuhu,,,,mkt,,,audit,,
oh cepat2 23hb,,,dh xlrat nk wat sgnment,,mggu dpn lak pnuh ngan test 2,,,
aohhh de ag...xpe2,,pas tu leh gi bbq,,,lalalala~~~
Baca Seterusnya

Sunday, December 11, 2011

Doa seorang kekasih

Oh Tuhan, seandainya telah Kau catatkan
Dia milikku, tercipta untuk diriku
Satukanlah hatinya dengan hatiku
Titipkanlah kebahagiaan

Ya Allah, ku mohon
Apa yang telah Kau takdirkan
Ku harap dia adalah yang terbaik buatku
Kerana Engkau tahu segala isi hatiku
Pelihara daku dari kemurkaanMu

Ya Tuhanku, yang Maha Pemurah
Beri kekuatan jua harapan
Membina diri yang lesu tak bermaya
Semaikan setulus kasih di jiwa

Ku pasrah kepadaMu
Kurniakanlah aku
Pasangan yang beriman
Bisa menemani aku
Supaya ku dan dia
Dapat melayar bahtera
Ke muara cinta yang Engkau redhai

Ya Tuhanku, yang Maha Pengasih
Engkau sahaja pemeliharaku
Dengarkan rintihan hambaMu ini
Jangan Engkau biarkan ku sendiri

Agarku bisa bahagia
Walau tanpa bersamanya
Gantikanlah yang hilang
Tumbuhkan yang telah patah
Ku inginkan bahagia
Di dunia dan akhirat
PadaMu Tuhan ku mohon segala

hnye ni yg ku mampu ku lakukan....tabahkanlah hatiku YaALLAH....
Baca Seterusnya

Saturday, December 10, 2011

5 penawar hati

Di dalam kitab at-Tibyan fi adabi hamlatil Quran, susunan Imam an-Nawawi, beliau ada menukilkan kata-kata seorang ahli ma’rifat bernama Ibrahim Khawwash. Katanya penawar hati itu ada 5 :


1) Membaca al-Quran dengan meneliti maksudnya
2) Mengosongkan perut
3) Bangun bersolat malam
4) Bertadharruk (memohon doa) kepada Allah pada waktu sahur
5) Duduk di majlis orang-orang soleh.

Pertama : Ramai juga orang yang baca al-Quran. Tapi biasanya membaca tanpa memerhati maksud ayat yang dibaca. Sebab itulah bagi saya ramai di kalangan umat Islam yang melanggar hukum agama, iaitu kerana tidak memahami apa yang dibaca.

Kedua : Dari sudut kesihatan fizikal, pakar kesihatan bahkan Nabi SAW sendiri mengatakan bahawa perut adalah punca penyakit. Mengosongkan perut dengan erti kata berpuasa atau bersederhana ketika makan. Saya pernah melihat kawan-kawan ketika kenduri begitu tamak mengambil makanan sampai penuh pinggan, kemudian akhirnya tidak dapat menghabiskan makanannya. Pertamanya ia tamak, keduanya dia membazir. Kedua-duanya perangai syaitan.

Ketiga : Ramai orang boleh bangun malam. Bangun sebab mahu ke tandas, atau kerana anak menangis, atau kerana mahu tonton Bola, atau kerana waktu penerbangan, atau juga kerana hendak bersahur. Tetapi bangun untuk bersolat malam walaupun 2 rakaat, memang sangat berat.

Keempat : Ramai juga beranggapan, waktu sahur hanyalah untuk makan sebelum berpuasa dalam bulan Ramadhan. Sebenarnya, antara waktu mustajab doa ialah ketika waktu sahur.

Kelima : Duduk menghadiri majlis-majlis ilmu, berada bersama-sama orang baik tentu menenangkan jiwa. Ia jauh lebih mulia berbanding berada di disko, kedai kopi atau di padang bola.

Anda mahu menjadikan hati tenang dari resah gelisah, 5 perkara ini adalah penawarnya. Firman Allah:
“…ingatlah, dengan mengingati Allah, hati menjadi tenang”.
Sumber: http://abunuha.wordpress.com/
Baca Seterusnya

Thursday, December 8, 2011

it's hurt...

biarlah ak menangisi ap yg terjadi....
Baca Seterusnya

Friday, December 2, 2011

yess!!! sy berjaya

pe yg ak brjye yer???nk kte test tggi tdklah tggi,,truk adalah,,,hukhukhuk,,,
cter tntg test ni kan,,,hukhukhuk,,,sdih je,,,test eng bel 462 sgtlah truk,,
smpi2 ak rse down sgtt,,tp ak tau,,mgkin bkn rezeki ak test 1,,ak hrap graded assgnment td...
ak lepaslah,,,asl ak lulus pn ak bersyukur sgt2,,,xmau dh mik pper yg memboringkan ni,,huhuhu

eh??/kt dh lri topic lah,,,hahahha...ak bjye,,,ak bjye mnahan dr dr mnunjukan prasaan ku yg sbnr...
brlah org lihat kt gembira,,aslkan kt xnyusahkan org lain dgn prasaan kt yg sbnr...itu lbih baik..
kt xnyusahkan org skeliling,,,org2 yg syang kt terutama my mama,,,bknyer xnk berkongsi ngan mama,,,
tp alang tau pe mama akn ckp n alg tau yg mama akn kcewa,,,huhuhuhu...
sbb if kt tnjuk ksdihan kt,,mreka akn trut mrasainya brsame,,,,ianya adalah lbih baik kt pndamkan segala perasaan kt yg sbnr,,,brlah hnye ALLAH yg mgthuinya,,,

Alhamdulillah,,,,,perjumpaasn ke2 bjlan ngan lncar,,,tnpe air mte..yg de hnyelah glak ktwe,,,,to awk,,,thanx sbb sudi jmpe kt wat kli ke2,,,i'm really appreciate it...wlupn de yg tersirat yg berlaku,,,yg hnye boleh difahami oleh hti ini sndri,,, thanx awk,,,, 
Baca Seterusnya