Saturday, December 31, 2011

last day in 2011

Bismillahiramalnirahim,,,,,
akhirnya,,,smpi jgak pd at the end of 2011..
tlalu byk yg blaku pd taun ni,,,,suka duka,,,
smpi2 cmni jdyer,,,,,
tp,,ak xmnyesali pe yg tjd,,,
ssguhyer,,,ALLAH lg mgthui pe yg terbak utk hmbaNYA...
stiap yg blaku ad pgajarannya,,,
kt yg msih idup ni,,,amk pgjaran,,,
dn blajar dr pgalaman,,,,
hrapyer,,,taun bru eng ni,,akn wat ak ag tbah,,,
lg cekal,,,malah lg kuat utk hadapi idup2 yg mndtg,,,
amiin...
Baca Seterusnya

Thursday, December 29, 2011

sorry n thanx...

smlm,,,ak kuar ngan die,,prasaan tu dh xsme,,,tp,,ati ak msh kuat sygkan die,,,bkali2 ak ngelak bertembung mte ngan die,,tp,,susah,,, prasaan ak tggu dgn rnnungan mte die,,,mte yer yg kuyu... 1/2 day ak spent ngan die sdah ckup tuk mmbuat ak bhgia... tp,,last2,,,ak ngs gak sbb die,,sbb sim je pn,,huhuhu tp,, sdri pn kurg psti pe mkne air mte ni,,,tp,,prasaan ak tnang... tdklah mngis dlm kgelisahan cm dlu,,,



wlupn kmi tiada ape2,,,tp,,ak msh lyn die cm tu,,n die pn sme,, rnungan mte die mnnujukkan ssuatu,,,tp,ap die,,ak pn kurg psti... de yg tdik d ati pe yg mgki die ingin ktekan,,,tp,,ak,, ntahlah,,,smeda mhu pcye kte ati ni... @ pn tdk,,ak tau kmi xkn bsme kmbali krne kmi sme2 tkt,,,, tkt tuk mmbina hbgn cple,,,tp,,syg ak msih untuk dia,,

mgkn org kte ak bdoh,,,msh de prasaan pd die,,tp,,ak xksh... sbb,,stiap ksh cinte ssorg tu bbza,,,tiada yg sme jlsn cteryer..mgkin,, sbbbb ak tlalu lme dgn dia....bkwan dn jgak bcple dgn die... prasaan die,,prngai die,,rnungan mte die,,hnye ak yg fhm,,, cme,,ak xdpt bce ati n fkiran die jer,,,tp,,ak leh fhm,, if de smetng xkne pd die,,,knpe??ntahlah,,,huhuhu ak sdri pn tiada jwpn utk itu,,,

n for this mornig,,,skli lg ak mngis,,,dgn pe yg die wat utk ak,, tlalu cpatkah ak tsntuh dgn pe yg die wat,,,dgn pmberian die lg,, awak,,,ALLAH nk uji ati kt berdua ke??? npe awk susah2 tuk sy,,,what ever reason,,, sy nk ckp terima kasih awk,,,sbb wat sy dhrgei,,,, terima kasih awk,,, ;-)
Baca Seterusnya

Tuesday, December 27, 2011

i'm soryy..


i'm sorry for what i'm have said earlier to u,,,
i know,,that i don't have the right to know where u're all the times,,
at that time,brulah dri ini teringat,,,yg ak ngan dia dh xde pe2,,
maafkan saya,,,mgkin ksar,,tp tu yg benar,,,
maaf sbb masih ambl brat pd awk,,,
maaf sbb masih care pd awk,,,
maaaf awk,,,,
maaf....
Baca Seterusnya

Monday, December 26, 2011

hidup ibarat roda

Hidup ini ibarat roda. Adakalanya kita gembira, dan adakalanya kita bersedih. Bila kesedihan melanda, hati mula terasa pedih, semangat mula terpadam sedikit demi sedikit. Tiada lagi keghairahan untuk melakukan kerja. Tiada lagi kekuatan untuk meneruskan kehidupan. Tiada lagi senyuman yang terpancar di wajah. Semuanya tampak suram. Tiba-tiba dunia menjadi gelap. Sangat-sangat gelap untuk kita.

Jangan bersedih, duhai hati....
Setiap musibah itu datangnya daripada Allah swt. Hakikatnya, Allah swt tidak mendatangkan musibah itu kerana Dia zalim kepada kita. Akan tetapi, Allah swt berikan kita sesuatu musibah kerana Dia CINTAkan kita. Dikatakan bahawa, Allah swt kasih kepada seorang manusia, 70 kali ganda melebihi daripada kasihnya seorang ibu kepada anaknya. Seandainya benar Allah swt kasih dan sayang kepada kita, sudah tentu di sebalik setiap musibah, ada tersimpan satu hikmah. Tiada siapa yang mengetahuinya, melainkan Allah swt. Namun apa yang pasti, setiap hikmah itu sangat berkait rapat dengan dasar CINTA Nya terhadap kita. Dan di antara hikmah-hikmahnya adalah.....



Hikmah #1: Allah swt sangat rindu pada kita. Dan Dia mahu kita lebih dekat denganNya.

Adakalanya kita ter”lemas” dengan urusan dunia. Kesibukan menyebabkan kita lalai daripada mengingatiNya. Solat kita penuh dengan dunia. Zikir kita penuh dengan dunia. Sedekah kita juga kerana dunia. Sehingga tiada saat, terdetik di dalam hati kita untuk mengingatiNya. Kalau ada pun, hanya sedikit sahaja..Sehingga boleh dibilang dengan jari jemari sahaja.
Kerana Allah swt sangat SAYANG pada kita, kerana Allah swt sangat CINTA kepada kita, maka Dia tidak sanggup melihat kita terus lemas di dalam dunia. Lantas, dengan kasih sayangNya, Dia terus menarik kita. Bukan untuk merosakkan kita, tetapi untuk menyelamatkan kita.
Salah satu caranya ialah, dengan memberikan kita musibah. Apabila ditimpa musibah, kebiasaannya, manusia akan mula mengingati Allah swt. Manusia akan cuba mencari peluang agar selalu dekat denganNya. Manusia akan mula menambahkan doanya. Manusia akan mula menambahkan amalnya. Solatnya tidak lagi leka..Zikirnya tidak lagi leka..Khusyu’ dan khudu’ mula menemani dalam setiap ibadahnya.
Sungguh..Inilah yang Allah swt mahukan. Dia sangat rindu mendengar suara hambaNya. Kerana Dia sangat suka mendengar zikir hambaNya, Dia sangat suka mendengar bacaan Al Quran daripada hambaNya. Dia juga sangat suka apabila hambanya menadahkan tangan di dalam tahajudnya, meminta-minta, merintih, merayu, dan menangis di hadapanNya.

Hikmah #2: Allah swt ingin menghapuskan dosa-dosa kita.

Allah swt itu jauh sekali daripada sifat zalim. Allah swt tidak pernah akan menzalimi hamba-hamba yang dicintaiNya. Sedangkan, manusia lah yang menzalimi dirinya sendiri. Manusia menzalimi dirinya sendiri dengan mengingkari perintah-perintah Allah swt. Allah swt perintahkan solat, bukan kerana mahu membebankan manusia. Sedangkan Allah swt memerintahkan solat kerana CINTANya pada manusia. Allah swt perintahkan agar kita menutup aurat, juga kerana Dia cintakan kita. Allah swt perintahkan kita menjaga batas pergaulan lelaki dan wanita, juga kerana cintaNya pada kita.
Setiap syariat Allah swt itu adalah kerana cintaNya Dia pada kita. Apabila setiap syariat diikuti, ia akan membuahkan hasil dan manfaatnya untuk manusia. Apabila seorang wanita menjaga auratnya, maka dia tidak akan menjadi punca yang menaikkan nafsu berahi lelaki, dan dia juga akan terselamat daripada zina . Apabila seorang lelaki menundukkan pandangannya pada wanita dan wanita juga membuat perkara yang sama, maka tidak akan ada suami atau isteri yang curang kepada pasangannya.

Apabila manusia mula meninggalkan syariat, maka dia akan menzalimi dirinya sendiri dan orang lain. Adakalanya, kita tidak perasan akan perkara-perkara ini. Maka, Allah swt berikan kita sedikit musibah, agar kita kembali muhasabah diri dan membuat koreksi atas setiap kesilapan kita. Perbanyakkanlah taubat dan istighfar, agar Allah swt menjadikan musibah ini sebagai kaffarah kepada dosa-dosa kita. Harapan kita semoga, bila dosa-dosa ini sudah terampun sebelum kita mati, maka di akhirat nanti ia tidak akan disebut lagi di mahkamah ahkamul haakimin.

Hikmah #3: Allah swt ingin menambahkan pahala kita

Dalam sebuah hadis Rasulullah saw bersabda:
Dari Abu Umamah r.a meriwayatkan bahawa, Rasulullah saw ketika meriwayatkan satu hadis Qudsi telah bersabda; “Wahai anak Adam! Jika engkau terus bersabar (bilamana hilangnya sesuatu daripada dirimu) dan engkau harapkan pahala, maka Aku tidak rela membalasimu dengan balasan yang lebih rendah daripada syurga.”(HR Ibnu Majah)
Kasihnya Allah swt kepada kita. Jika kita dapat bersabar dengan musibah yang diberikan olehnya, maka Allah swt akan mengganjari kita dengan SYURGA! MasyaAllah!!!

Pelajarilah sabar daripada kisah Nabi Ayyub a.s. Allah swt telah matikan anak-anaknya..tetapi baginda masih bersabar. Allah swt telah hancurkan harta bendanya..namun baginda masih bersabar. Allah swt telah uji dengan penyakit..tetapi baginda masih boleh bersabar. Allah swt uji dengan kejian dan cemuhan masyarakat, tetapi baginda masih bersabar. Dan akhir sekali, isteri yang dicintainya juga turut pergi meninggalkannya..tetapi baginda masih lagi bersabar.
Namun, kerana kesabaran baginda, selepas daripada semua musibah itu, Allah swt telah mengurniakannya harta yang melimpah ruah. Allah swt telah memberikan anak-anak yang ramai dan isteri yang solehah. Nabi Ayub a.s telah membuktikan CINTAnya kepada Allah swt. Dalam keadaan susah mahupun senang, baginda tetap setia dengan CINTAnya kepada Allah swt.

Jika hendak dibandingkan musibah yang Allah swt berikan kepada kita dengan musibah yang Allah berikan kepada Nabi Ayub a.s, apalah sangat musibah yang sedang kita alami. Seharusnya, musibah ini akan membuatkan kita lebih sedar akan CINTAnya Allah swt kepada kita dan kita sebagai hambaNya, lebih-lebih lagi wajib mencintaiNya.

Hikmah #4: Allah swt ingin meningkatkan iman kita kepadaNya

Iman itu adalah yakin. Yakin dengan sepenuh hati bahawa hanyalah Allah swt Tuhan yang layak disembah. Yakin dengan sepenuh hati bahawa hanya Allah swt tempat meminta pertolongan. Sebagaimana yang sering kita baca di dalam solat kita;
Engkaulah sahaja (Ya Allah) Yang Kami sembah dan kepada Engkaulah sahaja kami memohon pertolongan. (Surah Al Fatihah: 5)
Seandainya kita benar-benar yakin dengan janji-janji pertolongan Allah swt, apabila ditimpa sebarang musibah, maka kita akan meningkatkan usaha untuk beramal dengan amalan-amalan yang ada janji-janji Allah.
Seperti dengan solat, Allah swt janjikan pertolongan (Al Baqarah:45). Orang yang bersolat tidak akan menjadi orang yang berdukacita (Al Baqarah:277). Dengan menjaga solat, Allah swt janjikan kemurahan rezeki (Taha:132). Dengan khusyu dalam solat, Allah janjikan kejayaan.(Al Mukminun:1-2)

Apabila ditimpa musibah, dekatkanlah diri dengan Allah swt sebanyak mungkin. Banyakkan istighfar. Usahakan agar solat dikerjakan dengan penuh khusyu’ dan khudu’. Banyakkan berzikir kerana dengan mengingati Allah hati akan jadi tenang. Berzikirlah dengan penuh tawajuh dan sungguh-sungguh, nescaya Allah swt akan memberikan kekuatan kepada hati. Dan yang terakhir sekali, banyakkanlah berdoa. Terutamanya, pada waktu-waktu doa paling mustajab seperti di bahagian akhir malam. InsyaAllah, sedikit demi sedikit, Allah swt akan tunjukkan jalan keluar dan selesaikan masalah tersebut.

Apabila seorang mukmin mengaku bahawa dia beriman kepada Allah swt, maka pasti dan pasti imannya akan diuji. Dan apabila seorang mukmin BERJAYA melepasi ujian tersebut, maka Allah swt akan naikkan darjatnya. Imannya akan meningkat. Yakinnya pada janji-janji Allah swt akan meningkat. Justeru, amalnya juga akan turut meningkat. Dan Allah swt yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang akan menzahirkan kenikmatannnya yang mencurah-curah. Allah swt akan berikan kepadanya nikmat ketenangan dan kebahagian yang lebih indah daripada kehidupan sebelum musibah tadi.
“Oleh itu, maka (tetapkanlah kepercayaanmu) bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan,(Sekali lagi ditegaskan): Bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan” (Al Insyirah: 5-6)
MasyaAllah! Indahnya CINTA Allah swt…Kita makhluk yang sangat lemah, sangat tidak mengerti apakah hikmah di sebalik setiap musibah. Hanya Allah swt sahaja yang Maha Mengetahuinya. Hakikatnya, Allah swt sentiasa menentukan apa yang TERBAIK buat kita kerana Dia sangat-sangat CINTA pada kita…
Baca Seterusnya

Sunday, December 25, 2011

finally

alhamdulillah...
akhirnya keputusan telah dbuat....
npe ak cm xde pe2 prasaan yer??
tp,tulah,,,air mte ini mglir jgak dgn kputusanya...
tp,,ak redha...dgn apa yg tjd...
...................................
i'm speechless...

Baca Seterusnya

Sunday, December 18, 2011

assignment yg byk!!!!! waaaa,,,sumeyer nk kne present senin ni,,,

wah,,,rinduyer ngan orang2 kat rumah,,,sebulan dh xblik rumah,,
tp,,blek nnti ak nk wat pe yer??pe ag,,,njoy2 kn dri smtre blum final,,huhuhu
tp,xdelah njoy pn,,,kne stdy,,hnye dgn stdy je ak mmpu kuat...
skrg pn still xtdo2 ag sbb wat assgnment,,, huhuhu,,,,mkt,,,audit,,
oh cepat2 23hb,,,dh xlrat nk wat sgnment,,mggu dpn lak pnuh ngan test 2,,,
aohhh de ag...xpe2,,pas tu leh gi bbq,,,lalalala~~~
Baca Seterusnya

Sunday, December 11, 2011

Doa seorang kekasih

Oh Tuhan, seandainya telah Kau catatkan
Dia milikku, tercipta untuk diriku
Satukanlah hatinya dengan hatiku
Titipkanlah kebahagiaan

Ya Allah, ku mohon
Apa yang telah Kau takdirkan
Ku harap dia adalah yang terbaik buatku
Kerana Engkau tahu segala isi hatiku
Pelihara daku dari kemurkaanMu

Ya Tuhanku, yang Maha Pemurah
Beri kekuatan jua harapan
Membina diri yang lesu tak bermaya
Semaikan setulus kasih di jiwa

Ku pasrah kepadaMu
Kurniakanlah aku
Pasangan yang beriman
Bisa menemani aku
Supaya ku dan dia
Dapat melayar bahtera
Ke muara cinta yang Engkau redhai

Ya Tuhanku, yang Maha Pengasih
Engkau sahaja pemeliharaku
Dengarkan rintihan hambaMu ini
Jangan Engkau biarkan ku sendiri

Agarku bisa bahagia
Walau tanpa bersamanya
Gantikanlah yang hilang
Tumbuhkan yang telah patah
Ku inginkan bahagia
Di dunia dan akhirat
PadaMu Tuhan ku mohon segala

hnye ni yg ku mampu ku lakukan....tabahkanlah hatiku YaALLAH....
Baca Seterusnya

Saturday, December 10, 2011

5 penawar hati

Di dalam kitab at-Tibyan fi adabi hamlatil Quran, susunan Imam an-Nawawi, beliau ada menukilkan kata-kata seorang ahli ma’rifat bernama Ibrahim Khawwash. Katanya penawar hati itu ada 5 :


1) Membaca al-Quran dengan meneliti maksudnya
2) Mengosongkan perut
3) Bangun bersolat malam
4) Bertadharruk (memohon doa) kepada Allah pada waktu sahur
5) Duduk di majlis orang-orang soleh.

Pertama : Ramai juga orang yang baca al-Quran. Tapi biasanya membaca tanpa memerhati maksud ayat yang dibaca. Sebab itulah bagi saya ramai di kalangan umat Islam yang melanggar hukum agama, iaitu kerana tidak memahami apa yang dibaca.

Kedua : Dari sudut kesihatan fizikal, pakar kesihatan bahkan Nabi SAW sendiri mengatakan bahawa perut adalah punca penyakit. Mengosongkan perut dengan erti kata berpuasa atau bersederhana ketika makan. Saya pernah melihat kawan-kawan ketika kenduri begitu tamak mengambil makanan sampai penuh pinggan, kemudian akhirnya tidak dapat menghabiskan makanannya. Pertamanya ia tamak, keduanya dia membazir. Kedua-duanya perangai syaitan.

Ketiga : Ramai orang boleh bangun malam. Bangun sebab mahu ke tandas, atau kerana anak menangis, atau kerana mahu tonton Bola, atau kerana waktu penerbangan, atau juga kerana hendak bersahur. Tetapi bangun untuk bersolat malam walaupun 2 rakaat, memang sangat berat.

Keempat : Ramai juga beranggapan, waktu sahur hanyalah untuk makan sebelum berpuasa dalam bulan Ramadhan. Sebenarnya, antara waktu mustajab doa ialah ketika waktu sahur.

Kelima : Duduk menghadiri majlis-majlis ilmu, berada bersama-sama orang baik tentu menenangkan jiwa. Ia jauh lebih mulia berbanding berada di disko, kedai kopi atau di padang bola.

Anda mahu menjadikan hati tenang dari resah gelisah, 5 perkara ini adalah penawarnya. Firman Allah:
“…ingatlah, dengan mengingati Allah, hati menjadi tenang”.
Sumber: http://abunuha.wordpress.com/
Baca Seterusnya

Thursday, December 8, 2011

it's hurt...

biarlah ak menangisi ap yg terjadi....
Baca Seterusnya

Friday, December 2, 2011

yess!!! sy berjaya

pe yg ak brjye yer???nk kte test tggi tdklah tggi,,truk adalah,,,hukhukhuk,,,
cter tntg test ni kan,,,hukhukhuk,,,sdih je,,,test eng bel 462 sgtlah truk,,
smpi2 ak rse down sgtt,,tp ak tau,,mgkin bkn rezeki ak test 1,,ak hrap graded assgnment td...
ak lepaslah,,,asl ak lulus pn ak bersyukur sgt2,,,xmau dh mik pper yg memboringkan ni,,huhuhu

eh??/kt dh lri topic lah,,,hahahha...ak bjye,,,ak bjye mnahan dr dr mnunjukan prasaan ku yg sbnr...
brlah org lihat kt gembira,,aslkan kt xnyusahkan org lain dgn prasaan kt yg sbnr...itu lbih baik..
kt xnyusahkan org skeliling,,,org2 yg syang kt terutama my mama,,,bknyer xnk berkongsi ngan mama,,,
tp alang tau pe mama akn ckp n alg tau yg mama akn kcewa,,,huhuhuhu...
sbb if kt tnjuk ksdihan kt,,mreka akn trut mrasainya brsame,,,,ianya adalah lbih baik kt pndamkan segala perasaan kt yg sbnr,,,brlah hnye ALLAH yg mgthuinya,,,

Alhamdulillah,,,,,perjumpaasn ke2 bjlan ngan lncar,,,tnpe air mte..yg de hnyelah glak ktwe,,,,to awk,,,thanx sbb sudi jmpe kt wat kli ke2,,,i'm really appreciate it...wlupn de yg tersirat yg berlaku,,,yg hnye boleh difahami oleh hti ini sndri,,, thanx awk,,,, 
Baca Seterusnya

Tuesday, November 29, 2011

melaka already

dh smpi melaka loh,,,uitm bandaraya melaka,,,,bnyi cm best jer,,,
tp best ag unill micet kot,,,,hahahha,,,adoiii dh gler sdah,,,,
biselah tu,,awe ni mmg gler2 ckit,,,kdg2 xbtul,,tu yg leh wat statement ats tu,,
huhuhu,,nway,,i luv uitm,,,kt knelah luv tmpt kt blajar kan,,
tmpt kt menimba ilmu,,,,

wah,,,pas ni xleh men2 dh,,ngan test 2 yer,,,assgnment yer,,
byk ag xwat ni,,,audit,,,,eco,,,mkt n law,,,hukhukhuk,,,
pe yg ak akn wat skrg,,more focus on my stdy,,,
soal percnteaan...ak tolak tepi dlulah,,,xkn nk ngs jer...
fkr tntg mk n ayh awe,,tu yg pnting,,,

tpkan,,,ni pun dh rndu ank2 buah kat umah tu,,,
lau xkrne karenah2 n tkatah2 bdak2 tu,,,
msti ak msiih ddlam kmurungan,,,
terima kasih yaALLAH,,,,
krne tlah membimbing ak dlm mlalu kngan2 phit,,,
terima yg tdk terhingga yaALLAH....

Baca Seterusnya

Saturday, November 26, 2011

Wednesday, November 23, 2011

keputusan yg tiba2

xku sgke,,,,akrnya,,,ak amik gak kputusan tuk balik mlm ni,,,
seem like the stupid decision,,,tp,,ak tekadkan jua,,,ati ku tidak tenang berada di sana...
ak xleh lpaskn segalanya di sana Ya ALLAH...ak hipokrit pd dri,,
ak xleh ngis,,,sbb nk tnjuk ak kuat,,tp, sbnryer,,,ak dh xsggup ya ALLAH...
ak dh xterdaya utk mnipu dri ini,,,tuk mnipu ati ni,,,
berpura-pura gembira sedangakn ak sedih,,,ak dh xsggup ya ALLAH...

now,,ak dh smpi umah,,,spnjang perjalanan ak dr pudu ak ngis,,,
krne spnjang perjalanan itu,,hti ak terigatkan die..1 per 1 knangan mnerpa...
tngisan tu bertambah pilu bile ak mghampiri kwasan perumahan ku,,,
knagn tu mkin menerpa di dalam hati,,,ak cbe lwan,,,tp xterdya...
bisakah ak mlupakan sumeyer ya ALLAH...

smpi2 je di rumah,,di bilik ku..air mte xhnti2 mglir,,,
ak nk ngis smahu2nya pd mlm ni,,,agar hti ini akn tenang,,,
ak nk ilangkan skit ati ni,,,ak nk lupakan die,,,knagan kami,,
tp,npe susah tu ak lupuskan dia dr fkran ku yaALLAH...
smpi2 ak leh tfkr smethng stupid...smethng that is not rtional,,,

ampunkan ak yaALLAH krne bfkran bgtu...
ampunkan ak...fkran ku terganggu ktika ini,,,
maafkan ak Ya ALLAH......
kuatkanlah semangat ku yaALLAH...
kuatkanlah semangat ku.....
ak mohon,,,bantulah ak yaALLAH....
hnye pdmu ak memohon,,,,
bantulah ak yaALLAH.....

Baca Seterusnya

Sunday, November 20, 2011

perjumpaan yg memilukan

stlah pe yg ak tahu mlm td,,,amat2 membahagiakan ak  krne ak tau yg sayang itu masih milik ak,,
tp...hakikatnya...tidaklah begitu...hakikat yg sebenar lbih memeritkan dr pe yg blaku skrg,,,
krne,,,sayang itu telah berpaling,,,pndangan matanya,,,tingkah laku nya,,,perbualan nya,,,
sumeyer berlainan,,,,sumeyer dh berpaling untuk org lain,,,bknyer ak,,,

tp,,skrg2 yer ak berterima pdMU ya ALLAH,,,krne meminjamkan sayang itu utk sktika,,,
slme 1 ari kami berjumpa,,,,ak tlah sdkit tnang wlupn ati ini amat2 sakit...
amat2 terpaku ngan pe yg jd,,,tp,sgguhnya KAU tlah mnguatkan ati ini,,,terima kasih ya ALLAH....
wlupn memilukan,,,ak berterima kpdnya..krne sudi akhrnya berjumpa dgn ku.....
terima kasih awk,,,,
Baca Seterusnya

Saturday, November 19, 2011

pe yg ak fkrkan akhrnya berlaku....

Ya ALLAH....
akhirnya ko tnjuk kan jua ap yg tersirat selama ini,,,
ape yg ku fkrkan xkn berlaku,,,akhirnya berlaku jua,,,
mungkin ini balasan dr mu ats pe yg pnah brlaku sebelum ini...
xku sgke rpeyer,,,pe yg plg ak tkuti berlaku akhrya....
die pergi berpaling dr ati ini...berpaling pd yg lain,,
yg mmg amat ak cemburu dr dlu,,,
akhirnya....ketakutan ku pd kehilangannya mnjd nyata...
andai kamu tdk mahu lepaskan ak,,,
brlah ak pergi meninggalkan mu...
brlah ak mmbwe hti yg lara ni sorg dri,,
ak xlyak utk berebut dgnnya...
dri ini terlalu byk kekurangannya...
brlah ak prgi dr hidupmu duhai kasih..

Baca Seterusnya

Wednesday, November 9, 2011

Monday, November 7, 2011

.......miss.....

....miss u much...
Baca Seterusnya

Saturday, October 29, 2011

my Convocation

Alhamdulillah....
selesai sudah akhrnye majlis konvokesyen diploma saya,,,
penatyer,,,,mmg pnat...pnat mnggu giliran,,tp,alhmdulillah,,,
no giliran sy 137 je,,, ;)
yg lmeyer,,psembahan tu,,smpi 3 lgu dorg nyanyi,,
cian parent duk mnggu...wlupn cmtu,,sgtt happy
sbb both my parent dtg,,,wlupn xdpt dtg sume,,tp,mk n abh dtg pn sgt bermakne,,,
nk nngis je mse trun pntas n abh tpuk bahu..sebak woo tme tu,,
rse tbe2 cm semangat je,,,
klah,,,nk tdo lah,pnat bru smpi rumah ni,,,
nway,,this is the picture...
luv both of u mum n dad...n i promise,,i will make
both of u proud on me,, ;)
Baca Seterusnya

Friday, October 28, 2011

my new Baby born...

xsgke,,along dh bERSALIn!!!
igtkan bln 11,,,xleh sbar2 lah bby ni,,ishh
lau xleh smbut skli ngan mklang tau,,,aiseh,,,
nway,,,welcome to new world my nephew@faheem saufi,,,

second nephew ;)


Baca Seterusnya

Thursday, October 27, 2011

rehearsal for my diploma convocation

wah,,,penatyer,,ri ni amik jubah,,,
tuk knvo sbtu ni,,
dhlah bru smpi pg td kul 5,,aiseh,,,
tdo pn xckup ni,,,,
pe2 njoy,,byk sgtt gmbar yg dambl bersme,,
yg plg best,,dpt jmpe kwan2 dip,,,
ipah,,,srah...
yg len xyah sbutlah,,,sume melaka,,,hahahaha
nway,,njoy,,,tito dlu,,,,zzzzzzz
Baca Seterusnya

Sunday, October 9, 2011

sEbulan di uitm KBM

Stlah sbulan di Uitm KBM,,,brulah de mse nk update blog..
tp,,bkn xde mse pun,,,xde bb,,,tenet xde,,,huhu
al-maklumlah,,ibrat kte student2 sner,,duk apartment ayam,,xdelah tenet yer,,
so far,,so good,,but as usual,,not interested at all on bel sbuject,,,
huhuhuhu....
igtkan xjmpe dh,,jmpe lak tu,,every sem ada,,,,tpkselah skor btul2,,
de azm yg bmkne,,, ;)

wlupn bru sbln,,mcm2 jd,,,duit pn byk hbs...
tp,,,duk sni mmg scarylah...nk kuar mne2 pn xleh sorg,,
lau kat dungun,,,bise je sorg,,,mgkn xbise kot awe,,,
tp,,mmg feel len ble kuar sdri,,,xslmat tau,,kuarkan duit pn xslamat,,,
creepyyyyyy

byk gak jd sni,,,tp,,cam xsgke,,,sdah ckup sbln sy jd student degree in accounting,,,
huhuhuhuhu.....tp,,cam ksian je dais student ni...dpt pc sbject ckit je,,
pe leh wat,,dak bisness pn dpt byk ag pc der ktorg,,huhuhu

tpkan,,plg ak sdih,,hbgn chenta sy xberjalan lancarlah,,,
hhuhuhuhu,,,perhaps,,i'm too jealous,,,
tp,,,sy lg preferlah cinta jauh2 ni,,,ble dekat ni,,bgduh je,,
hurmrmmmmmmm
klah,,,xnk fkr dh psl cnte2 ni,,yg pntg study,,skor a veryyyyy goooood result,,,
u can!!!!!!!! oh yeahhh i can,,, ;)
nk blek melaka dh jap ag,,,oh rumah,,,oh faheemm,,,will miss u guysss
daaaaaa
Baca Seterusnya

Sunday, August 28, 2011

Apabila keikhlasan itu tiada dalam membuat kuih... ;)

Entri kali ni lucu gaklah bg ak,,,bkn pe...de pengajaran kli ni,,
tgk tjuk entri pn korg msti dpt agak,,kan??kan??
ceritanya berbunyi begini....
v
v
v
v
v

ri ni,,,k,ngah ak smngat btl nk wat kuih almond london,,ak on je..
smpai dua acaun die nk wat...lau 1 acuan dpt lam 100++ lau 2 acuan 200++
byk gaklah kan,,,al-mklumlah,,
1st try buat mmg sdaplah wa ckaap,,,tp,,,ni tuk first try lah,,,hukhuk,,,
dgn sgle smangat yg die ada,,,,ktorg pn wat lah kuih almond ni,,,
tgh2 wat tu,,tpung plak,,msalah itu lah,,susah nk kepal lah n cam2 lah,,,
tgh2 wat tu,,mud kuih tu sdikit dmi sdkit ilang...smpi2,, die ckap,,
adus,,agh mengantuklah,,,smpi pgang tepon kpit kat tlge,..
huhukhuhk...
dan,,,,akhirnya,,,kuih yang dibuat tnpe de keihklasan pn telah terhasil,,,dn hasilyer,,,,
v
v
v
v
v
v
v
kuih almond sesuka hati... ;)
terserlah ketidak ikhlasan yer... ;)
bile kuih2 kami jd cmni,,,,brulah kami sedar,,kuih ni de perasaan gak yer,,,
cam tau2 je kami mrungut n mgurangkan bahan2 yer,,dei majuk xmau jd,,hukhuk,,,
so,,pgajaran yer...korg2 luar sner tu wat kuih ken time rjin2 k,,
lau ngah rjin tu,,wat lah bebanyak pun,,
kang jd cam ktorg,,,




Baca Seterusnya

Wednesday, August 17, 2011

Puasa ke-17


Sempena NUZUL AL-QURAN ni..
sy de 1 crite nk dkgsikan bersama,,,korg xplik ke??
npe ALLAH myuruh kt membaca AL-QURAN wlupn kt xmemahaminya???


Ini adalah satu kisah yang sangat menarik. Semoga dengan cerita ini hati anda akan terbuka tentang membaca Al-Quran. Kisah ini dipetik daripada kisah yang ditulis dalam Bahasa Inggeris.
Mengapa Kita Membaca Al-Quran, sedangkan kita tidak memahami sepenuhnya apa yang di baca?.


Ada seorang Atuk tua tinggal bersama cucu lelakinya di sebuah bukit di pendalaman. Setiap pagi Atuk bangun awal pagi duduk di meja makan dan membaca Al-Quran. Cucunya ingin menjadi seperti Atuk dan meniru seberapa boleh akan bacaan yang dibaca oleh Atuknya.
Pada suatu hari cucunya bertanya, ‘Atuk! saya cuba membaca Al-Quran macam Atuk baca tapi saya tak faham pun, dan jika saya faham sekali pun saya akan lupa sebaik sahaja saya menutupinya. Apa bagusnya bila kita membaca Al-Quran?’ Sedang orang tua itu meletakkan arang batu ke dalam dapur pemanas badan, dengan perlahan dia menoleh kepada cucunya sambil berkata, ‘ Bawa guni arang batu ini ke sungai dan bawakan saya seguni air.’

Budak lelaki itu buat seperti apa yang disuruh, tetapi semua air itu membocor keluar sebelum dia sampai ke rumah. Orang tua itu ketawa dan berkata. ‘ Awak hendaklah berjalan lebih cepat untuk yang akan datang,’ dan meminta cucunya ke sungai bersama dengan guni arang batu untuk cuba sekali lagi. Kali ini budak lelaki itu berjalan lebih laju, sekali lagi guni itu kosong sebelum dia tiba ke rumah. Terlalu letih, dia memberitahu Atuknya bahawa mana mungkin untuk membawa air di dalam guni, dan dia pergi untuk mengambil baldi. Orang tua itu berkata, ‘ saya tidak mahu sebaldi air, saya mahu seguni air. Anda tidak cukup kuat mencubanya.’ dan dia menuju ke pintu melihat cucunya mencuba lagi.

Pada katika itu, budak lelaki itu sudah tahu bahawa tidak mungkin dapat membawa air di dalam guni hingga ke rumah, tetapi untuk tidak menunjukkan apa-apa reaksi kepada Atuknya dia berlari seberapa laju yang dia boleh, semua air yang di bawa masih membocor keluar sebelum dia sampai ke rumah. Budak lelaki itu sekali lagi pergi ke sungai dan berlari secepat mungkin dengan seguni air, tetapi apabila sampai kepada Atuknya, guni tersebut sekali lagi kosong. Meletihkan, katanya,’ tengok Atuk, tak guna!’ ‘ Jadi anda fikir ianya tidak berguna?’ Orang tua itu berkata,’ tengok guni itu.’

Budak lelaki itu melihat akan guni tersebut dan buat kali pertamanya dia sedar bahawa guni tersebut sudah berubah. Ia telah bertukar daripada guni lama yang kotor bekas arang batu menjadi begitu bersih, luar dan dalam.


‘Cucuku, itulah yang akan berlaku jika anda membaca Al-Quran. Anda mungkin tidak faham ataupun ingat kesemuanya, tetapi apabila anda membacanya, anda akan berubah dengan sedirinya, dalaman dan luaran. Itulah kurniaan Allah s.w.t. dalam kehidupan kita.’




Baca Seterusnya

Friday, July 1, 2011

Alhamdulillah,,,

Saya dpt smbung degree lah,,,sronokyer..
ni surat twaran yer,,,lalalala...
org kte BACC ni tough...hrap2 yer ak leh tmpuh alam deg ni ngan baik,,
hrap2yer sume berjalan ngan lancar...amiin,,,



Baca Seterusnya

Wednesday, June 1, 2011

peristiwa 1 jun 2011

cmnilah jdyer awe,,
org xkje,,
asyk2 nyusahkan org,,
xde transport sdri,,,hmm...
ginilah nsb yg dtrme,,
hmm,,brlah awe..
pe2 oun,,diie mmg sorg yg ptut drespect,,
lau bkn ats respect..mgkn ak dh ngamuk gaklah,,
nsb beklah ak msh leeh sbar,,
wlupn bnde tu xjd pd ak,
tp,ak trse gak tmpiasyer,,
sbb ak pnyebab sgleyer...
i' sorry,,,,

Baca Seterusnya

Wednesday, May 25, 2011

yeahh!!! sy dh bole grad...

tpat jam 12.00a.m td..
trus tgk email dr uitm,,
dgn bggeyer mgtekan ak lepas..
complete with ANC,,,
syukur Alhamdulillah,,,
xsia2 ak xckup tdo,,terllbey makan n terlbey mnngis,,,
hohohoho,,,ak bgge mnjd dri ak,,, ;)
sume yg ak wat hnye nk mgmbrekan ke22 mk n ayah ak...


1st of all ak mgucapkan syukur pd ALLAH,,
yg mgurniakan kjayaan ini pd hambamu ini...
xtucap oleh pktean pe yg ak dpt ni,, terima kasih yaALLAH...
to my mum n my dad...trme ksih sbb spport alg dr jauh,,
doa mk n abh yg byk mmbntu alg mndpt kptusan ini,,,
n to my  izzat idris thanx awk,,sbb byk tman kt,,,
kt tau awk byk susah dgn prngai kt,,,tp,awk than jgak,,
byk dgr kt nngis,,,thanx dear,,,luv u.. :x

xlupe jgak pd sume yg byk mmbntu,,
especially my lecturer,,,yg byk bg assgnment,,
n to my very2 beloved frenz,,,luv u all,,
korg dh byk sgt mmbntu awe,,,thanx my frenz,,,
ssguhyer pjuangan kt sume blum tmat,,,
hrap2yer kt sume akn berjaya dlm pe jua bidang yg kt ceburi,,,

Baca Seterusnya

Friday, March 18, 2011

di penghujung semester 6 diploma

tersangatlah berhabuk blog ni xdi update...
huhuhu...sibuk di semester akhir...
tp,,sjak smnjak ni,,,smkin mghmpiri pghujung,,,ak bertambah risau,,,
takut,,,tuk mgakhiri semester ini,,,
semua yg ak wat,,sumeyer srba xkena,,,
ak dh usaha,,,tp,mgkin blum rezeki ak lg,,ak redha,,,
tp,,,ak xtnteram,,,jwe ak resah,,,gelisah,,,


ak jd xykin dgn diri,,,for this sem,,,ak telalu takut,,
takut nk mghadapi semua ni,,,di samping tkt mgecewakan hrapan mama,,abah,,,
tp,alang xtau mama,,,dis sem,,,sgtlah berat,,,cm de ssuatau,,,
jiwa alang xtenteram mama...
tp,alang akn trus mgamalkan doa nbi yunus mama,,,
ssguhyer,,,ak msih ada DIA...
mgkin ini semua dats segala slah dn silap yg ak pernah wat,,,
mgkin jgak,,ni ujian bg ak,,,

for the all gurl/guy yg rse cm sy,,,kt sme2lah byk berdoa,,,
minta di ringankan resah di hati,,,
minta pertolongan dr DIA...sgguhnya....

"Allah takkan mengubah nasib seseorang melainkan dia sendiri berusaha mengubah nasib nya."..

Oleh itu,,,sama2lah kt berusaha sehingga berjaya,,,disamping bertawakal serta berdoa...
AMIIN....... 



Baca Seterusnya

Saturday, January 15, 2011

selamat kembali ke uitm dungun

sedar xsedar dh 2 minggu ak kat cni...
dh cm2 assignment ak dpat... 
asgnment ctu231,aud370,ais360,,,
aiyooo,,cam2 maa,,,
n tiap2 blek klas de tutorial lg,,,


tp,sume2 tu...sume ak xske,,,xcpt for far,,,
hehehhee,,,
sbb far tu sbjek acc...
.sbjek yg bleh dkategori mudah faham,,,
so,bestlah lau cmtu,,
tp,dlm 2 minggu,cm2 dh jd,,,

dn yg plg skit ati skli smlm lah,,,
lptop rosak,,,xtau npe,,,xleh on,,,
adusss 2 mgu lg ak nk duk cni tnpe on my lptop,,
bleh ker awe???nthlah,,,tawakal je lah...

nsb bek de clsmate n her twins yg bek ati,,, thankz to zalini n zalina,,
for allowed me to borrow ur lptop for online purpose..


Baca Seterusnya