Sunday, August 28, 2011

Apabila keikhlasan itu tiada dalam membuat kuih... ;)

Entri kali ni lucu gaklah bg ak,,,bkn pe...de pengajaran kli ni,,
tgk tjuk entri pn korg msti dpt agak,,kan??kan??
ceritanya berbunyi begini....
v
v
v
v
v

ri ni,,,k,ngah ak smngat btl nk wat kuih almond london,,ak on je..
smpai dua acaun die nk wat...lau 1 acuan dpt lam 100++ lau 2 acuan 200++
byk gaklah kan,,,al-mklumlah,,
1st try buat mmg sdaplah wa ckaap,,,tp,,,ni tuk first try lah,,,hukhuk,,,
dgn sgle smangat yg die ada,,,,ktorg pn wat lah kuih almond ni,,,
tgh2 wat tu,,tpung plak,,msalah itu lah,,susah nk kepal lah n cam2 lah,,,
tgh2 wat tu,,mud kuih tu sdikit dmi sdkit ilang...smpi2,, die ckap,,
adus,,agh mengantuklah,,,smpi pgang tepon kpit kat tlge,..
huhukhuhk...
dan,,,,akhirnya,,,kuih yang dibuat tnpe de keihklasan pn telah terhasil,,,dn hasilyer,,,,
v
v
v
v
v
v
v
kuih almond sesuka hati... ;)
terserlah ketidak ikhlasan yer... ;)
bile kuih2 kami jd cmni,,,,brulah kami sedar,,kuih ni de perasaan gak yer,,,
cam tau2 je kami mrungut n mgurangkan bahan2 yer,,dei majuk xmau jd,,hukhuk,,,
so,,pgajaran yer...korg2 luar sner tu wat kuih ken time rjin2 k,,
lau ngah rjin tu,,wat lah bebanyak pun,,
kang jd cam ktorg,,,




Baca Seterusnya

Wednesday, August 17, 2011

Puasa ke-17


Sempena NUZUL AL-QURAN ni..
sy de 1 crite nk dkgsikan bersama,,,korg xplik ke??
npe ALLAH myuruh kt membaca AL-QURAN wlupn kt xmemahaminya???


Ini adalah satu kisah yang sangat menarik. Semoga dengan cerita ini hati anda akan terbuka tentang membaca Al-Quran. Kisah ini dipetik daripada kisah yang ditulis dalam Bahasa Inggeris.
Mengapa Kita Membaca Al-Quran, sedangkan kita tidak memahami sepenuhnya apa yang di baca?.


Ada seorang Atuk tua tinggal bersama cucu lelakinya di sebuah bukit di pendalaman. Setiap pagi Atuk bangun awal pagi duduk di meja makan dan membaca Al-Quran. Cucunya ingin menjadi seperti Atuk dan meniru seberapa boleh akan bacaan yang dibaca oleh Atuknya.
Pada suatu hari cucunya bertanya, ‘Atuk! saya cuba membaca Al-Quran macam Atuk baca tapi saya tak faham pun, dan jika saya faham sekali pun saya akan lupa sebaik sahaja saya menutupinya. Apa bagusnya bila kita membaca Al-Quran?’ Sedang orang tua itu meletakkan arang batu ke dalam dapur pemanas badan, dengan perlahan dia menoleh kepada cucunya sambil berkata, ‘ Bawa guni arang batu ini ke sungai dan bawakan saya seguni air.’

Budak lelaki itu buat seperti apa yang disuruh, tetapi semua air itu membocor keluar sebelum dia sampai ke rumah. Orang tua itu ketawa dan berkata. ‘ Awak hendaklah berjalan lebih cepat untuk yang akan datang,’ dan meminta cucunya ke sungai bersama dengan guni arang batu untuk cuba sekali lagi. Kali ini budak lelaki itu berjalan lebih laju, sekali lagi guni itu kosong sebelum dia tiba ke rumah. Terlalu letih, dia memberitahu Atuknya bahawa mana mungkin untuk membawa air di dalam guni, dan dia pergi untuk mengambil baldi. Orang tua itu berkata, ‘ saya tidak mahu sebaldi air, saya mahu seguni air. Anda tidak cukup kuat mencubanya.’ dan dia menuju ke pintu melihat cucunya mencuba lagi.

Pada katika itu, budak lelaki itu sudah tahu bahawa tidak mungkin dapat membawa air di dalam guni hingga ke rumah, tetapi untuk tidak menunjukkan apa-apa reaksi kepada Atuknya dia berlari seberapa laju yang dia boleh, semua air yang di bawa masih membocor keluar sebelum dia sampai ke rumah. Budak lelaki itu sekali lagi pergi ke sungai dan berlari secepat mungkin dengan seguni air, tetapi apabila sampai kepada Atuknya, guni tersebut sekali lagi kosong. Meletihkan, katanya,’ tengok Atuk, tak guna!’ ‘ Jadi anda fikir ianya tidak berguna?’ Orang tua itu berkata,’ tengok guni itu.’

Budak lelaki itu melihat akan guni tersebut dan buat kali pertamanya dia sedar bahawa guni tersebut sudah berubah. Ia telah bertukar daripada guni lama yang kotor bekas arang batu menjadi begitu bersih, luar dan dalam.


‘Cucuku, itulah yang akan berlaku jika anda membaca Al-Quran. Anda mungkin tidak faham ataupun ingat kesemuanya, tetapi apabila anda membacanya, anda akan berubah dengan sedirinya, dalaman dan luaran. Itulah kurniaan Allah s.w.t. dalam kehidupan kita.’




Baca Seterusnya